Den trettonde historien

Eftersom jag inte är klar med Pettersons bok ännu tänkte jag skriva några rader om den första boken jag läste i år, nämligen Den trettonde historien av Diane Setterfield.
Än så länge ligger den också på topp tre över de allra bästa böcker jag läst i år. Det är en ganska mörk historia som handlar om Margaret Lea, en ganska tillbakadragen kvinna som jobbar i sin fars antikvariat. En dag får hon ett brev från den hemlighetsfulla författaren Vida Winter och historien tar sin början. Hur kommer det sig att Winter har bestämt sig för att berätta sin historia? Varför har hon valt ut Margaret att skriva ner den? Och vilken är hemligheten med den trettonde historien?
Boken har jämförts med klassiker som Jane Eyre och Svindlande höjder, som för övrigt är en av mina favoritböcker någonsin, och även om jag ser likheterna tycker jag inte riktigt att den når upp till samma nivå. Vill du läsa en roman som verkligen fångar dig, som du inte lägger ifrån dig i första taget och som du läser långsamt, långsamt för att den inte ska ta slut, då är det här något för dig. Jag rekommenderar den varmt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0