Gammal favorit

Det här är en av mina absoluta favoritböcker. Jag läste den första gången 1995 medan jag låg hemma och var sjuk och sedan har det blivit omläsning minst en gång om året. Sanningen att säga behöver jag nog inte ens läsa den längre, för jag kan den i princip utantill. Boken handlar om de fyra systrarna March och deras liv på den amerikanska östkusten vid tiden för det amerikanska inbördeskriget. Deras far har lämnat familjen för att följa med ut i fält som präst, pengarna är borta och flickorna måste helt plötsligt vänja sig vid att vara fattiga och arbeta istället för det bekväma liv de dittills varit vana vid. Bokens titel anspelar på orden i ett brev från fadern där han säger att han hoppas att hans flickor ska ha vuxit upp till unga kvinnor han kan vara stolt över när han kommer hem igen.
Tyvärr har jag inte hittat någon bild på omslaget till den version jag har, så jag kan inte länka till boken. Jag hoppas bara att ni ska läsa den om ni inte redan gjort det. Den tar inte mer än ett par timmar, men den är absolut värd det. För övrigt så har den filmatiserats också, och har bland annat Susan Sarandon och Winona Ryder i huvudrollerna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0