Kom på en sak

Jag kom just att tänka på en sak. Jag har faktiskt inte skrivit särskilt mycket alls om vad jag faktiskt tyckte om Jag förbannar tidens flod. Jag har nämnt att jag inte gillade den, men inget alls om varför. Det tycker jag faktiskt är lite orättvist mot både bok och författare, så jag ska försöka mig på att sammanfatta mina intryck lite.
Boken började bra, riktigt bra till och med, och den blev egentligen aldrig dålig. Däremot så tappade den tempo så in i norden efter hälften att det blev hemskt jobbigt att läsa. Även om det hände saker i berättelsen så kändes det inte som att det hände något alls om ni förstår hur jag menar. Det var liksom som att stå och stampa på samma ställe hela tiden. Som att läsa i sirap tror jag att jag beskrev det som tidigare, och jag står fast vid det. Det som störde mig allra mest med hela boken var dock slutet. Jag vet inte om det beror på att jag är dum i huvudet på något sätt, men jag förstod verkligen inte vad som hände. Ett tag trodde jag nästan att det fattades några sidor i min utgåva eftersom den slutade "mitt i" en händelse, men det verkar som att det ska vara så. Jag tycker inte om det alls, jag känner mig inte klar. Det fanns fortfarande saker jag ville veta och frågor som jag ville ha svar på.
Det ska dock sägas att jag fortfarande är hemskt förtjust i Pettersons språk, och jag är väldigt sugen på att läsa Ut och stjäla hästar som är hans debutroman och som jag hört väldigt mycket bra om. Det får dock bli ett senare projekt, för min att läsa-lista håller på att bli totalt ohanterlig nu. Jag måste verkligen börja beta av den snart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0